Wat is een lomax?

De Lomax driewieler is gebaseerd op de Morgan Tricycle uit de jaren twintig. In iedere race waarbij deze Tricycles meededen waren ze, door de zeer goede wegligging, de schrik in hun klasse. Zestig jaar na de Morgan vatten Nigel Whall en David Low het idee op om een betrouwbare, sportieve en goedkope driewieler te bouwen.

Het was belangrijk dat de driewieler een goed chassis, voorwielaandrijving en een betrouwbare maar ook mooie motor zou krijgen…

Hoewel ze zeggen dat het bij toeval was, heeft volgens mij alles een reden en ontdekten ze dat, technische redelijk eenvoudige, daarom ook vrouwvriendelijke, Citroën 2CV een motor met koelribben heeft. Bij het verzamelen van informatie kwamen ze er ook achter dat deze automobiel beschikt over een compleet chassis. Daarna was het een kwestie van aanschaffen, de donoreend slopen en het blijven boetseren tot de Lomax, in zijn huidige vorm, uit het polyester tevoorschijn kwam.ja

Zijn stoere voorkant met de uitstekende, rijwind gekoelde cilinders, de meezwenkende voorwielen, spatborden, en de boattail, waren snel klaar.
Wat meer moeite koste was de achteras. In de eerste instantie er gebruik gemaakt van een achteras met één wiel. Welke later gewijzigd werd in de achteras met 2 dicht bij elkaar geplaatste wielen. Het grote voordeel hiervan was dat de veerconstructie intakt bleef.

Nederland maakte tien jaar na het ontstaan van deze tricycle pas kennis met de Lomax 223.

ja
De al eerder geïmporteerde vierwieler “Lomax 224″, is alleen aan de achterzijde iets anders. De beide achterwiel armen blijven hier op hun plaats en er worden achterspatborden gemonteerd.

Voor iedere smaak is er wel een Lomax…

Want behalve voor de 223 of de 224 kun je ook kiezen voor een  Lomax Variant of Lambda
Verder is er nog de Lomax 424 op basis van de vier cilinder Citroën Ami 8 Super.
Deze Lomax is alleen in een vierwieler te krijgen en is de snelste sprinter uit de Lomax stal. 
De Lomax 424 is aan de voorzijde anders. De cilinders zijn verscholen onder de neus.

Maar goed, eigenlijk zijn ze allemaal even mooi en ik zal zeker (ooit)  foto’s van alle verschillende modellen gaan plaatsen maar vooralsnog moet je ze maar even googelen…Waar het om gaat is dat voor welk model je ook valt, in allemaal beleef je het ultieme rijgenot!!