Anatomie van een donor eend

Voordat u aan de opbouw van de Lomax kunt gaan denken, zult u eerst tot sloop moeten overgaan van de donorauto.

Als u de aandrijfassen wilt demonteren, doe dit dan als de auto nog remt.

Verwijder deuren, dak, spatborden, motorkap, achterklep, accu, nummerplaten, zittingen en het typeplaatje.
Demonteer bobine, gaskabel, chokekabel, koppelingskabel, dashboard, kilometertellerkabel, versnellingspook, handremkabels, verwarmingskabel, stuur, stuurstang, pedalenset met hoofdremcilinder, uitlaat, benzinevulpijp en elektrische bedrading.

Codeer de elektrische bedrading zodat u niet in de problemen komt bij de montage.
U kunt natuurlijk ook gebruik maken van de speciaal voor de Lomax ontworpen kabelboom van ABS. Deze kabelboom is uit verschillende kleuren opgebouwd en gemerkt. Met de bij geleverde handleiding is deze eenvoudig te monteren. De originele Citroën kabelboom komt hierbij te vervallen.

We zijn nu zover dat de carrosserie verwijderd kan worden van het chassis. Verwijder hiervoor de vloerbouten waarmee de koets aan het chassis is bevestigd. Let erop dat de elektriciteitskabel naar de benzinemeter verwijderd is.

Als laatste verwijdert u van de carrosserie de hoofdremcilindersteun, de handrempook-geleiding en het beugeltje waar de choke in gemonteerd zit. De hoofdremcindersteun is tegen de carrosserie gebout en gekit en de handrempook geleiding en chokebeugeltje zijn aan de carrosserie gepuntlast. Als de puntlassen worden weggeboord kunt u deze onderdelen verwijderen.

De volgende onderdelen moet u bij het afhalen van uw pakket meenemen omdat het ruilonderdelen zijn:
o Stuurstang met geleiderbus
o Poelie (met of zonder koelfan)
Als u een driewieler gaat bouwen dient u ook in te ruilen:
o Beide achterste draagarmen (zonder lagers, lagerschalen, remtrommels en binnenwerk)
o Afdekplaten van de voorwielarmen
o Benzinevlotter

De ruilonderdelen gaarne schoon aanleveren!

Motorblok en chassis

Voor het reviseren en onderhouden van het onderstel verwijzen wij naar de vraagbaak. We raden u aan ten behoeve van uw eigen veiligheid, om alle remleidingen en de benzineleiding te vernieuwen.

Wanneer men gebruik maakt van een continentalkap, hoeft u geen onderdelen van het motorblok te verwijderen. De continentalkap valt namelijk in zijn geheel over het motorblok heen. Voor de bouw met een normale motorkap moet men echter van het motorblok wel een aantal onderdelen verwijderen en aanpassen:

o Demonteer uw dynamo, de poelie met koelvin, de olievulpijp, het uitlaatsysteem en het spruitstuk met carburateur.

Stop in vrijgekomen openingen schone doekjes, om te voorkomen dat er vuil in het motorblok komt.

Verwijder vervolgens de beplating ten behoeve van de geforceerde koeling van de motor en de oliekoeler. Voor het verwijderen van de oliekoeler is het verstandig om eerst de pijpjes door te zagen op een afstand van 5 centimeter vanaf de oliekoeler. Dit in verband met eventuele beschadigingen van de oliekoeler.
Daarna zaagt u, net voor de eerste bocht vanaf het motorblok, de pijpjes door. Verwijder de wartels uit het motorblok, deze moet u schoonmaken en afbramen.
Zorg ervoor dat er geen zaagsel in het motorblok terecht komt.

Spoel de oliekoeler goed uit

Bij de 223 moet ook de benzinetank verwijderd worden.

Van het spruitstuk moet de verwarming voor de carburateur
weggezaagd worden. De uitlaat spruitstukken weer dicht (laten) lassen. Zie figuur 1.
(Alleen van toepassing indien men deze weer gaat gebruiken in het uitlaatsysteem)

Verwijder de beplating van de warmtewisselaar (het gedeelte tussen het uitlaatspruitstuk en de eerste demper)

ja

figuur 1.

 

Bij de 223 en de 224 moet men aan beide zijden aan de voorkant een gedeelte van het chassis verwijderen, dit in verband met de motorkap van de Lomax. Zie figuur 2.

 

ja

Figuur 2.

 

Bij de 223 moet de achtervork afgezaagd worden, net achter de versteviging van de achterwiel ophanging. Zie figuur 3
De achtervork van de 224 kan worden afgezaagd achter het bevestigingspunt van de benzinetank. Zie figuur 4.
Overweegt u om een achterbumper te monteren, dan komt bij de 224 de achtervork net achter de body te liggen. Met het afzagen van de achtervork kan men in dat geval wachten tot de body geplaatst moet worden.

 

 

ja

Figuur 3.

 

 

ja

Figuur 4.

Eigenlijk zou je nu over kunnen gaan tot de bouw van de Lomax maar het is wel raadzaam om de volgende onderdelen te controleren en als het nodig is te vervangen

o Koppeling Drukgroep Drukgroeplager
o Koppelingskabel
o Oliekeerringen Pakkingen (controleren op lekkage)
o Motorbloksteunen Versnellingsbaksteun
o Aandrijfashoesjes Stuurkogelhoesjes Stuurkogels
o Fuseepennen
o Banden Schokbrekers
o Bougies Bougiekabels
o Motorolie + Oliefilter
o Vesnellingsbakolie
o Contactpunten (als deze vervangen moeten worden, vervang dan gelijktijdig de condensator)
o Luchtfilter (origineel huis gebruiken voor de RDW-keuring)
o Uitlaat (origineel uitlaatsysteem gebruiken voor de RDW-keuring. Het is echter ook mogelijk om door ABS een uitlaat van R.V.S. te laten monteren, ook vóór de keuring)
o Remleidingen en remcilinders
o Rem + Handremblokken Remschoenen
o Remklauwen Remschijven Remtrommels
o Wiellagers
o Benzineslangen en leidingen
o Klepspeling Klepdekselpakking

Als deze onderdelen zijn wel verkrijgbaar bij ABS of Duckhunt. (voor adressen zie link pagina)

Als het goed is heb je ondertussen zo’n 120uur  slopen achter de rug  en kun je nu met het opbouwen van de Lomax gaan beginnen.
Dat gaan we hier natuurlijk niet beschrijven want bij aankoop van een ‘’body’ zit vanzelfsprekend een complete handleiding.

Nog zo’n 50 uur en de Lomax kan de weg op…

Het trieste einde van en Lelijke Eend is het prachtige begin van een fraaie Lomax…

Wij wensen je veel succes  en zullen, als we je zien rijden,  zeker  naar je zwaaien.

((Bron: lomax.nl)